Työpajat ja kansanopistot osaksi ammatillista oppimisympäristöä (ESR) 2017-2020
Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen - siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen 1.4.2017-31.5.2020
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on kehittää Länsi-Lapin alueella ammatillisen koulutuksen ja työpajojen välistä yhteistyötä integroimalla työpajatoiminnan sisällöt osaksi ammatillisten koulutusohjelmien opetussuunnitelmia, jolloin työpajat muodostaisivat yhden kiinteän osan Ammattiopisto Lappian uudesta osaamiskeskus ja oppimiskenttä mallista. Mallin keskeisenä sisältönä olisivat työpajatoiminnan opinnollistaminen, seinättömän työpajan perustaminen, yksilöllisten opintopolkujen luo-minen ja nuorten kanssa tekemisissä olevien eri hallinnonalojen välisen yhteisen ohjausmallin rakentamisen selvittäminen.
Hankkeessa selvitetään Kansanopistojen ja työpajojen palvelujen yhdistämistä palvelemaan nuoria opiskelujen aloittamisessa sekä testata Ammattiopisto Lappian, Kansanopistojen ja työpajojen välistä toiminta- ja ohjausmallia. Lisäksi hankkeen tavoitteena on perustaa Keminmaan kuntaan matalan kynnyksen työpaja.
Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta
Ammatillinen koulutuksen reformin käyttöön oton (1.1.2018) myötä koulutus uudistuu siten, että se mahdollistaa osaamisen hankkimisen osaamistarpeiden, oppimisvalmiuksien ja elämäntilanteen suhteen erilaisille asiakkaille kullekin yksilölle parhaiten soveltuvalla tavalla. Lisäksi ammatillisessa koulutuksessa tehostetaan koulutusprosesseja ja lyhennetään koulutusaikoja henkilökohtaistamisella ja siihen sisältyvällä aiemmin esim. työpajoilla hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella. Osana reformia selkeytetään henkilökohtaistamiseen liittyviä prosesseja siten, että ne soveltuvat kaikille asiakasryhmille ja mahdollistavat yksilölliset opintopolut.
Hankkeen toimenpiteet
Hankkeen aikana työpajatoiminnan sisällöt opinnollistetaan ja integroidaan osaksi ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmia siten, että työpajat muodostavat kiinteän osan Ammattiopisto Lappian oppimiskentästä. Työpaja- ja opetushenkilöstölle sekä yhteistyöorganisaatioiden toimijoille järjestetään yhteisiä koulutustilaisuuksia toimintamallin juurruttamiseksi. Toimintaan kuuluu myös työpajojen ohjaus- ja valmennushenkilöstön ammatillisen osaamisen vahvistaminen sekä tutustumiskäyntien järjestäminen työpajoilta Ammattiopisto Lappian oppimiskenttiin ja päinvastoin.
Keminmaan kuntaan perustetaan matalan kynnyksen työpaja erityistä valmennusta ja ohjausta tarvitseville nuorille sekä seinätön työpaja Ammattiopisto Lappian toimesta nykyisten työpajojen rinnalle yhteistyössä yritysten kanssa täydentämään ja monipuolistamaan työpajojen tarjontaa.
Hankkeessa selvitetään kansanopistojen ja työpajojen toiminnallisia rajapintoja ja yhteistyörakenteita, jotka edesauttavat nuoren etenemistä koulutuspolulla. Nuorille räätälöityjen koulutuspolkujen avulla mallinnetaan ja testataan osaamiskeskus ja oppimiskenttä (Lappia 3.0) toimintamallia.
Hankkeen tulokset
Hankkeen tuloksena syntyy Ammattiopisto Lappian ja työpajojen välinen toiminta- ja ohjausmalli, jota on testattu Länsi-Lapin alueella. Ohjaus- ja valmennushenkilöstön ammatillisen osaamisen vahvistaminen ja opettajien perehdyttäminen työpajatoimintaan on pysyvää toimintaa. Hankkeen aikana on rakennettu yhteinen osaamiskeskus ja oppimiskenttä työpajojen, ammattiopiston, kansanopistojen ja työelämän välille, joissa työympäristöt on kartoitettu ammattitaitovaatimuksiin nähden. Keminmaan kuntaan on perustettu matalan kynnyksen työpaja ja Ammattiopisto Lappiaan seinätön työpaja.
Hankkeen aikana muodostetaan erilaisia koulutus- ja työllistymispolkuja: 1. Peruskoulusta työpajan kautta ammattioppilaitokseen, 2. Matalan kynnyksen työpajasta töihin tai ammattioppilaitokseen, 3. Työtön 15-29 –vuotias nuori työpajan kautta ammattioppilaitokseen tai töihin, 4. Opintonsa keskeyttänyt nuori työpajan kautta ammattioppilaitokseen, kansanopistoon tai töihin, 5. Ilman opiskelupaikkaa jäänyt nuori työpajan tai kansanopiston kautta ammattiopistoon, 6. Ammattioppilaitoksen opiskelija työssäoppimaan työpajalle, 7. Työelämästä työpajalle kartoittamaan uravaihtoehtoja, 8. Ammattioppilaitoksesta työelämään.
Hankkeen kohderyhmät
Lappian opiskelijat (nuoret ja aikuiset), jotka ovat vaarassa keskeyttää opinnot tai joiden opinnot ovat pitkittyneet
Ilman opiskelupaikkaa jäävät nuoret
Opiskelija, joka on jäänyt ilman työssäoppimispaikkaa, ammatinvaihtoa hakeva nuori
Työtön tai pitkäaikaistyötön työnhakija työvoimatoimistossa
Syrjäytymisuhan alla olevat alle 30-vuotiaat nuoret ja aikuiset
Alle 30–vuotiaat maahanmuuttajanuoret
Meri-Lapin alueella toimivien työpajojen lisäksi projektin toiminta-alueen kunnat, nuoriso-, sosiaali-, terveystoimi (sosiaalityöntekijät, kouluterveydenhoitajat, etsivä nuorisotyön etsivät) ja opetustoimi (opinto-ohjaajat, kuraattorit, opettajat), TE-toimistot, muut oppilaitokset, yritykset ja työpaikkaohjaajat’
Sisältö
Aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehitys
Hyvinvoinnin edistäminen
Tasa-arvon edistäminen
Loppuraportin tiivistelmä
Työpajat ja kansanopistot osaksi ammatillista oppimisympäristöä –hankkeessa kehitettiin Länsi-Lapin verkostomainen toiminta- ja ohjausmalli ammatillisille oppilaitoksille, työpajoille, kansanopistoille ja näiden ympärillä toimivalla palvelu- ja ohjausverkostolle. Hankkeessa testattujen ja mallinnettujen yhteistyön ja ohjauksen tapojen kautta nuorten parissa työskentelevän ammattilaisverkoston yhteistyö tiivistyi ja syveni, mikä puolestaan edisti ja sujuvoitti nuorten koulutus- ja työllistymispolkuja. Nuorten polkuja pilotoitiin ja mallinnettiin hankkeen aikana ja niistä saatuja kokemuksia hyödynnettiin toiminta- ja ohjausmallin suunnittelussa.
Länsi-Lapin alueen työpajojen opinnollistaminen ja hankeaikaiset yhteistyötapahtumat liittivät työpajatoiminnan tiiviimmäksi osaksi ammatillisen koulutuksen oppimiskenttiä ja osaamiskeskuksia. Hankkeessa perustetut Keminmaan matalan kynnyksen työpaja sekä seinätön työpaja lisäsivät osaltaan Ammattiopisto Lappian ja Pohjantähti-opiston henkilöstön ymmärrystä sekä työpajatoiminnasta että nuorten palvelu- ja ohjausverkostosta. Verkostomaisen, moniammatillisen ohjauksen merkitys ammattiopistossa kasvoi hankkeen myötä, mikä osaltaan paransi hankkeen kohderyhmän mahdollisuuksia saada aikaisempaa yksilöllisemmät polut riippumatta siitä, minkä toimijan palvelujen parissa he olivat.
Hankeaikaan sisältyi kolme toimintaympäristön muutosta, jotka osaltaan vaikuttivat merkittävästi hankkeen suuntaan:
Ammatillisen koulutuksen uudistus vuonna 2018 mahdollisti ammatillisessa koulutuksessa aiempaa laajemman osaamisen hankkimisen erilaisissa oppimisympäristöissä. Näin ollen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen nousivat merkittävään rooliin toimijoiden yhteistyön kehittämisessä.
Ohjaamo-brändin vahvistuminen hankeaikana synnytti myös Länsi-Lappiin yksi ovi, monta palvelua –toimintoja. Palvelurakenteet ovat siirtyneet nuorten parissa työskentelevillä ammattilaisilla pitkälti Ohjaamojen ympärillä toimiviksi.
Hallituksen päätös oppivelvollisuusiän nostosta vuonna 2019 loi uudenlaisen insentiivin kehittää ammatillisen koulutuksen tuki- ja ohjauspalveluja. Työpajatyyppisen valmennuksen tarjoaminen ammatillisen oppilaitoksen sisällä nähdään yhtenä, validina vaihtoehtona sujuvoittaa oppivelvollisuusiän noston tuomien uusien opiskelijaryhmien polkuja.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat
Ammattiopisto Lappian putoamisvaarassa olevat opiskelijat sekä ne opiskelijat, joiden opinnot olivat pitkittyneet
Ilman opiskelupaikkaa jääneet nuoret
Ilman työelämässä oppimisen paikkaa jääneet opiskelijat
Ammatinvaihtoa hakevat nuoret
Työttömät tai pitkäaikaistyöttömät työnhakijat työvoimatoimistossa
Syrjäytymisuhan alla olevat alle 30-vuotiaat
Alle 30–vuotiaat maahanmuuttajanuoret
Länsi-Lapin työpajojen henkilökunta, kunnat, nuoriso-, sosiaali- ja terveystoimi, opetustoimi, TE-toimistot, muut oppilaitokset, yritykset ja työpaikkaohjaajat
Hankkeen toimenpiteinä oli
Tehtiin oppimisympäristön tunnistamisraportteja Ammattiopisto Lappian toiminta-alueen työpajoille, toimenpide nivoi osaltaan työpajoja osaksi osaamiskeskus- ja oppimiskenttämallia
Järjestettiin seminaari-, koulutus-, yhteistyön kehittämis- ja tutustumistilaisuuksia
Perustettiin matalan kynnyksen työpaja Keminmaahan
Perustettiin seinätön työpaja Ammattiopisto Lappian toimialueelle
Selvitettiin ammattiopiston, kansanopistojen ja työpajojen yhteisen toiminnan mahdollisuuksia nuorten ohjauksessa kohti työtä ja koulutusta
Mallinnettiin nuorten siirtymiä työ- tai opintopolkujen avulla
Hankkeen päätoteuttajana toimi Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia ja osatoteuttajana Pohjantähti-opiston kannatusyhdistys ry.