Jatkuvan oppimisen ja osaamisen hanke (OKM)
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen perustavoitteena on oman elämän- ja arjenhallinta, työ- ja toimintakyvyn
vahvistaminen sekä koulutus- ja urapolkujen selkiyttäminen sekä digitaalisen osaamisen päivittäminen ja kehittäminen. Voit tulla hanke asiakkaaksi, jos olet kiinnostunut digitaidoista ja haluat päivittää osaamistasi. Digiopintojen rinnalla kartoitamme jatko-opinto- ja työmahdollisuuksia. Teemme myös retkiä ja muita yhteisiä toimintoja. Mikäli olet TE-palvelujen asiakas, ota ensin yhteys omaan toimipisteeseen.
Hankkeen kohderyhmät
Osatyökykyiset
Työttömät
Tukea ja ohjausta tarvitsevat nuoret
Oppimisen haasteita kokevat nuoret
Sisältö
Digitaidot
Arjen taidot ja elämänhallinta
Opiskelu-, itsetuntemus- ja työelämätaidot
Aktiivinen kansalaisuus
Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot
Hankkeen tilanne 1.1. - 20.5.2021
Hankkeen asiakkaat: Sosiaalitoimi, TE-toimi, Kemin työllisyyspalvelut, Meriva säätiö, Verve-kuntoutus, Nuorten ohjaamo Kemi ja ne Pohjantähti-opiston opiskelijat, joilla on tarvetta sosiaaliseen tukeen. Hanke mahdollistaa 2-3 pv:n osallistumisen nuorille- ja nuorille aikuisille, jolla on haasteita arjen hallinnassa sekä opinnoissa. Kevään 2021 aikana hankkeen toiminnoissa on ollut mukana 15 asiakasta, joista 9 hlö on edelleen mukana. Korona on vaikuttanut mm. hankkeen markkinointiin, koska Länsi-Pohjan kokoontumisrajoitukset ovat olleet 6 hlö. Hankkeessa on sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Asiakkaiden elämäntilannetta kartoitetaan esy-menetelmällä ja lähdetään rakentamaan jatko-opinto sekä urasuunnitelmia askel kerrallaan. Tavoite on kasvattaa toimintakykyä kohti täysiaikaista opinto- tai työvalmiutta. Sosiaalisen tukemisen rinnalla kulkee digitaalisten taitojen päivittäminen. Asiakkaan lähtötasosta riippuen tehtävät vaihtelevat. Työllistymisen tukitoimena kiinnitetään huomiota elämäntapoihin mm. liikunta- ja ulkoiluretket sekä terveellinen puuro aamupala. Tärkeänä on myös syrjäytymisen ehkäisy aktivoimalla ja ryhmäyttämisellä, tietämyksen lisääminen työelämästä sekä yleissivistävästä tiedosta esim. uutiset, kulttuuri, budjetointi, tekijänoikeudet ja kuntavaali. Hanke asiakkaat ohjataan tekemään digitaalisia portfolioita osaamisen osoittamiseen ja päivitetään cv.
Hankkeen tilanne 1.1. - 9.6.2021
Asiakkaiden tilanne: 1 aloittanut opinnot Peräpohjolan opistolla, 1 Luovilla koulutuskokeilussa, 1 aloittaa Lappialla elokuussa, 1 hakenut Lapin AMK:lle yhteishaussa, 1 hakenut jatkuvalla haulla Lappialle. Syksyn yhteishakuun Lapin AMK:lle prepataan 2 asiakasta ja 2 Lappialle. 1 asiakasta tuetaan työpaikkojen hakemisessa ja odotetaan tietoa Stean Paikka auki- rahoituksesta. Mikäli opiskelupaikat jäävät saamatta tarjoamme asiakkaille jatkoa hankkeessa ja jatkamme työllisyys- tai koulutuspolkujen kartoittamista jälleen elokuusta lähtien. Pohjantähti-opistolla alkaa myös Tukea Työelämään - osaamisen vahvistamisen -linja, joka on myös Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kokonaisuus. Hankkeen asiakkailla on mahdollisuus myös siirtyä tälle linjalla tarvittaessa. Jokaiselle hanke asiakkaalle tehdään ESY eli elämäntilanteen selvittämisen ympyrä sekä HOPS henkilökohtainen opetussuunnitelma. Esyssä käsitellään seuraavia aihepiirejä: Ihmissuhteet, sosiaaliset tilanteet, terveys ja elinvoima, arjen sujuvuus, asuminen, toimeentulo ja rahankäyttö, asiinti ja asioiden hoitaminen, opiskelu, työ ja yrittäjyys, harrastukset ja kiinnostuksen kohteet sekä tulevaisuuden tavoitteeet ja toiveet. Esyn tekeminen mahdollistaa kokonaisvaltaisen elämäntilanteen läpikäymisen, toimii puheeksi ottamisen työvälineenä, tekee työn kohteen ja prosessin näkyväksi ja avoimeksi. Auttaa työntekijää hahmottamaan asiakkaan elämäntilannetta hänen kokemusmaailmasta käsin, lisää asiakkaan omaa ymmärrystä ja tietoisuutta elämäntilanteestaan, herättää asiakkaan omaa sisäistä ajattelua ja ymmärrystä omasta elämäntilanteestaan ja tukee asiakkaan elämäntilanteesta nousevaa tavoitteen asettelua, auttaa tavoitteiden nimeämistä ja konkretisoimista. Esyn kautta lähdetään rakentamaan jatko – opintoja sekä urasuunnitelmia. Tehdään tavoitteita myös arjen hallintaan. Esyn kautta pinnalle nousseita asioita: sosiaaliset pelkotilat, päihteiden kohtuu käytön hallinta, päivärytmi, säännöllinen ruoka ja liikuntatottumukset.
Esimerkki asiakkuudesta
22-vuotias asiakas tulee TE-toimiston kautta työkokeiluun 2pv/viikko. Hänellä on keskeytyneet toisen asteen opinnot. Esyssä ilmenee ettei hän halua olla sosiaalisessa kontaktissa kenenkään kanssa, hän ei halua tutustua eikä hän haluaa muuta toimintaa kuin digiopetusta. Hän kokee ahdistusta muista ihmisistä ja pelkää saavansa raivokohtauksia. Asiakkaalle ehdotetaan myös vaihtoehtoista toimintaa, retkiä, työpajoja sekä liikunta – aktiviteetteja. Asiakasta ei painosteta, mutta hän näkee muun toiminnan opiston digitaitojen ryhmässä sekä kuulee muilta asiakkailta, mitä aktiviteetissa tapahtui. Asiakkaan nähdessä rinnalla olevan toiminnan hän aktivoituu kävelylenkkeihin, rakennustyöpajaan sekä retkelle. Hän ryhmäytyy ja on osa porukkaa. Asiakas haluaa jatkaa työkokeilua ja lisää päiviä. Nyt hän tulee hakemaan toisen asteen koulutukseen. Asiakkaan digitaalisia opintoja tuetaan sosiaalisella vahvistamisella ja näin tuetaan opintopolkua. Digipajalaisten aamu alkaa puurolla, yhden nuoren vastuutehtävä ohjaajan kanssa. Kesäkuussa on luontotoimintaa ( rakennustyöpaja kukka – alusta, viljelystöitä), ruuan laittoa, Vähämaa luontokohde, jossa saa kokeilla fatbikea, venootilla melontaa, kalastusta, luontotaidetta. Lisäksi kesäkuun teemoja / toimintoja tulevat olemaan kuvataide: representaatiotehtävä ja vierailu Kemin taidemuseoon ja Paikallishistoria: tutustuminen historialliseen kohteeseen ja siihen liittyvä yleissivistävä tehtävä. Kesän aikana lähdetään tutustumaan myös yrittäjyys teemaan tukemaan työelämäkäytänteiden oppimista. Aikaisemmat aiheet pelikasvatus ja asumisen ABC (ulkopuoliset luennoitsijat). Oppimistehtävänä budjetointi ja kuntavaalitehtävä. Asiakas tekee digitaalista portfoliota osaamisen osoittamiseen sekä päivitetään cv.